Vuoden Isännöitsijä -tunnustus jo toisen kerran Kuopion Talokeskukselle

Pohjois-Savon Ammatti-isännöitsijät ry valitsi keskuudestaan Vuoden Isännöitsijän joulukuussa 2021. Tunnustus myönnettiin nyt viidennen kerran. Sen sai Kuopion Talokeskuksen vastaava isännöitsijä Sami Mörsky, IAT. 
- Ehkä olen osannut tehdä jotain oikein, kun omat antavat tunnustusta, myhäilee hän. 

Mörsky solahti muutama vuosi sitten isännöitsijän työhön puhtaasti omasta kiinnostuksestaan, oltuaan useita vuosia taloyhtiönsä hallituksessa ja puheenjohtajana. – Kehitin harrastuksestani ammatin, hän kuvaa. 
Asiakaspalveluhenkisenä hän piti isännöitsijyyttä luonteelleen sopivana. Työn vaihtelevuus ja haastavuus miellyttävät. 
– Kaikesta pitää tietää; lainsäädännöstä, taloudesta, sosiaalitoimesta ja tekniikasta. Tämä on tavallaan kuin tutkijan työtä, ratkaisujen löytämistä ongelmiin, hän kuvaa viitaten aiempaan uraansa yliopistossa.
Mörskystä on antoisaa toimia ihmisten kanssa, eikä hän hätkähdä, jos tulee hankalia asioita vastaan tai negatiivista palautetta.
- Vika ei aina ole isännöitsijässä. Hän on hoitanut asian eteenpäin, mutta alihankkija ei vielä. Tiedotamme toistuvasti asukkaille, milloin pitää soittaa suoraan huoltoon ja milloin isännöitsijälle, koska mitä enemmän välikäsiä, sitä hitaammin asia hoituu.  
Isännöitsijän työssä asioiden hoitaminen henkilöityy kovasti. Siksi isännöitsijän on pidettävä ihmisten kanssa toimimisesta. Ellei pidä, ei sovi alalle, Mörsky kokee. Hänelle ykkösasia on isännöitsijän luotettavuus, jollaisena hän toivoo itseään pidettävän. 

Korona lisännyt häiriövalituksia

Tässä korona-ajassa isännöintiäkin tehdään paljon etänä. Mörsky on yllättynyt, miten hyvin digiloikka onnistui. - Taloyhtiön asiakirjat ovat saatavilla pilvipalveluiden ansiosta missä hyvänsä, kokouspaikasta ja -tavasta riippumatta. Toki digissä haasteitakin on, mutta ne ovat selätettäviä. 
Palvelujen hän ennustaa muuttuvan entistä enemmän sähköisiksi. Varsinkin nuoret toivovat, että taloyhtiön asiat voi omia maksutietoja myöten tarkistaa matkapuhelimesta. 
Monet hallitukset hyödyntävät isännöintiyritysten tarjoamia taloyhtiösivuja, koska sieltä hallituksen ja yhtiökokouksen pöytäkirjat ja muut asiakirjat löytyvät helposti.   
Kaikille digiloikka ei kuitenkaan sovi, paperitiedottamisella ja livekokouksilla on myös paikkansa. Mörsky arveleekin, että koronasta selvittyämme osa taloyhtiöistä palaa entiseen kokouskäytäntöön. 
Odottamattomana korona-ajan ilmiönä on noussut esille se, että koska asukkaat ovat paljon kotona, häiriövalituksia tulee enemmän. Pienetkin äänet ärsyttävät, ja yhteydenotot isännöitsijään ovat lisääntyneet. 

Viiden hengen tiimi taloyhtiötä kohden

Toisinaan taloyhtiöt kritisoivat isännöintikuluja, mutta harva tietää, mitä ja miten paljon tehtäviä palkkioon sisältyy. 
- Kannattaa kysyä ennen kuin kritisoi, hän toivoo. - Meillä Talokeskuksella on isännöitsijän lisäksi neljä ihmistä tekemässä töitä taloyhtiön hyväksi; kirjanpitäjä, vuokravalvoja, asiakaspalvelija ja isännöitsijän varahenkilö. Todellinen viikoittainen työtuntimäärä taloyhtiötä kohden on enemmän kuin pelkät isännöitsijän työtunnit.  
Tietenkin asiakkaan täytyy kokea, että isännöitsijän ammattitaito ja palvelut ovat palkkion edellyttämällä tasolla. Siksi Talokeskus huolehtii kunkin isännöitsijän talomäärän pysymisestä kohtuullisena sekä kouluttaa isännöitsijöitään säännöllisesti. 
Suhteellisen tuoreena isännöitsijänä Mörsky on uudistusmielinen ja toivoo pystyvänsä kehittämään alaa ja isännöitsijän toimenkuvaa niin, että asiakas saa etua ja isännöitsijän työn mielekkyys säilyy.  
On hänellä toinenkin toive. 
Voitaisiinko kokoukset pitää aamuaikaisin tai iltapäivän päätteeksi? Jotta illat jäisivät palautumiseen ja perheelle, eivätkä menisi kokouksiin. Se olisi kaikkien etu. – Kun kokoukset valmistellaan hyvin, ne menevät sujuvasti ja venymättä läpi. Myös kokouskustannukset pienenevät. 


 

Vuoden Isännöitsijän valinnan säännöt

Valinnan tulee kohdistua henkilöön, joka on
•    Pohjois-Savon Ammatti-isännöitsijöiden jäsen ja on osoittanut tehtävässään laaja-alaista ja monipuolista ammattitaitoa.
•    Saavuttanut toiminnallaan niin asiakkaidensa kuin isännöitsijäkollegoidensa luottamuksen.
•    Toiminnallaan edistänyt toimialan arvostusta tai tehnyt työssään jonkin huomionarvoisen onnistumisen, joka on omiaan lisäämään ammatti- isännöitsijän arvostusta.
•    Toiminnallaan erityisesti edistänyt yhdistyksen toimintaa tai toiminnan tunnetuksi tekemistä.
 
Vuoden isännöitsijä -kiertopalkinnon pokaaleineen perusti viisi vuotta sitten kokenut kuopiolainen isännöitsijä Tuomo Iivanainen, Pohjois-Savon Ammatti-isännöitsijöiden perustajajäsen.